Repertori de la música antiga
Dades generals
Nom de l'assignatura | Repertori instrumental específic | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | Semestral | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 10 Hores per treballs dirigits (no presencials): 10 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 25 |
|
Professor/a | Diversos professors de cada instrument | ||
Departament | Música Antiga |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Transversals: 1-3-6-8-13-15-17.
Generals: 1-2-3-4-9-11-15-17-20-21-22-23-24-25-26.
Específiques: 2-4-6.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
- Eixamplar l’horitzó musical i professional i complementar la pròpia formació global mitjançant la familiarització amb un instrument.
- Analitzar tècnica i estilsticament les obres a interpretar sistematitzant la recerca de documentació -lectura de tractats, bibliografia específica- adient a cada cas.
- Desenvolupar la versatilitat i capacitat d’adaptació a situacions diverses i la possibilitat d’autoformació permanent.
- Assimilar i aplicar de manera pràctica tota mena d’elements conceptuals, teòrics i metodològics específics de la música antiga i aprofundir en els seus elements interpretatius específics.
- Ampliar el coneixement sobre la literatura de l’instrument en qüestió, i en especial sobre les obres més importants per a l’ exercici professional amb l’instrument, pel que fa a obres solistes, de cambra i orquestrals.
- Assolir domini dels aspectes interpretatius i estilístics en relació a aquells passatges i obres més significatives des d’un punt de vista de l’exercici professional, determinants a l’hora d’inserir-se en el mercat laboral de la interpretació.
- Dotar-se de criteris i d’una visió àmplia per programar i interpretar repertoris en funció dels elements que conflueixin en una determinada situació.
- Desenvolupar una actitud i metodologia d’estudi i aproximació a l’obra musical des d’una perspectiva analítica i musical, i valorar críticament les principals metodologies d’anàlisi i les seves aptituds i limitacions respecte a les característiques de l’obra objecte d’estudi.
- Aprendre a reconstruir un repertori que en un gran percentatge no està publicat i és indispensable per la vida professional del músic històric
Objectius concrets de l’assignatura
- Ampliar els coneixements sobre la literatura de l’instrument pel que fa a obres solistes, de cambra i orquestrals.
- Aprofundir en aquelles obres determinants per a l’exercici professional de l’instrument.
- Assolir un domini dels aspectes interpretatius i estilístics en relació amb les obres més significatives des d’un punt de vista de l’exercici professional, determinants a l’hora d’inserir-se en el mercat laboral de la interpretació o la pedagogia.
- Dotar-se de criteris i d’una visió àmplia per programar i interpretar repertoris en funció dels elements que conflueixin en una determinada situació, de forma coherent.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- L’instrument i el seu repertori en la història. L’evolució de l’instrument, la tècnica i l’escriptura musical.
- Estils dels diferents autors, periodes i tendències, significatius per a l’instrument.
- Lectura, anàlisi i audició crítica de passatges i obres significatives del repertori de l’instrument.
- Aplicació dels trets interpretatius característics dels estils, autors, períodes i tendències estudiats.
- Lectura i comentari d’articles publicats de temes relacionats amb l’assignatura (compositors, anàlisi d’obres, aspectes interpretatius, problemes tècnics o d’escriptura…).
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
Els criteris i les opcions bàsiques referents a la metodologia didàctica que s’aplicaran al llarg del curs volen ser actius i flexibles, corresponents a les característiques de l’alumnat i del centre. Per aquest motiu, es vol crear un clima motivador de participació i feed-back constant, que ajudi a construir l’aprenentatge. La mediació del professor, doncs, es dirigirà no solament a proporcionar continguts conceptuals, sinó que, procurarà motivar, enriquir i donar eines i estratègies suficients per tal d’integrar l’assignatura de manera que al finalitzar-la, l’alumnat pugui ésser crític i formar-se una opinió pròpia.
Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
El sistema d’avaluació és l’avaluació contínua, fonamentada en una avaluació diagnòstica i concretada en una avaluació sumativa que dóna lloc a la qualificació final. L’avaluació contínua es realitza a través de diferents registres d’avaluació derivats d’activitats concretes d’avaluació com el progrés a classe i la realització d’audicions o concerts.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final