Arranjaments de la música tradicional II
Dades generals
Nom de l'assignatura | Arranjaments de la Música Tradicional II | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | 2n semestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 6 Hores per treballs dirigits (no presencials): 15 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 24 |
|
Professor/a | Marcel Casellas | ||
Departament | Música Tradicional |
Objectius concrets de l’assignatura | Blocs temàtics (continguts de l’assignatura) | Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura |Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Ser estudiant de Cobla o Música Tradicional i haver aprovat Arranjaments de la Música Tradicional I, o obtenir un informe favorable del professor de la assignatura i del Departament (en el cas d'alumnes d'altres àmbits)
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Assentar i practicar (sobre el paper, l'oralitat i la pissarra) els coneixements adquirits a Arranjaments I aprofundint en tots els conceptes estudiats.
- Adquirir absoluta familiaritat amb les reharmonitzacions modals i l'ús de les escales pròpies de cada context. Crear, arranjar i instrumentar per a formacions bàsiques, peces de gèneres i contexts tradicionals.
- Aprofundir en el coneixement de les formacions bàsiques de la música tradicional catalana, les seves funcions, els seus mecanismes usuals d'organització sonora.
- Desenvolupar-se amb familiaritata pels gèneres de la música tradicional de tipus esporògen (ball pla, contrapàs, jota, rumba i els seus derivats o emparentats) coneixent-ne tots els seus trets ritmic-harmònic-melòdics caràcterístics. Treballar les modulacions rítmiques que s'hi relacionen.
- Crear cançons amb els diferents mecanismes tradicionals: sobre una pulsació fixada o a partir del Giusto-sil·làbic. Entendre les relacions que s'estableixen entre la mètrica i accentuació literària i les fòrmules rítiques de la melodia.
- Estudiar i establir lligams de llenguatge entre la MT catalana i les seves formacions més característiques i altres músiques trasicionals i formacions de la Mediterrània.
- Conèixer i escriure per a formacions més complexes com ara la rondalla, la banda i la cobla.
- Endinsar-se en llenguatges musicals mixtes (arrel-fusió, etno-jazz, folk-rock, música de cambra amb instruments tradicionals…).
- Atendre les necessitats expressives, idiomàtiques i d’estil que el mercat imposi.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Bloc 1: Sobre la melodia acompanyada
- Seqüències harmòniques menys freqüents i/o pròpies d'altres cultures musicals.
- Tensions no diatòniques.
- Escales exòtiques i les seves aplicacions.
Bloc 2: sobre els arranjaments pròpiament dits
- Adaptació de melodies tradicionals a rítmiques de la música lleugera universal.
- Escriptura per a seccions rítmiques diverses.
- Escriptura per a tres o més veus paral·leles.
Bloc 3: sobre la instrumentació
- Els instruments tradicionals i els seus acoblaments (continuació i apronfundiment de l'estudi).
- Arranjaments i instrumentació, escrit, per a formacions d'una certa complexitat (banda, cobla…,).
- Ús de l'oralitat en la transmisió d'un arranjament o instrumentació (continuació de l'estudi).
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
3 hores setmanals de classe col·lectiva. L’estudiant participa en el seu propi aprenentatge. Es pacta amb l’estudiant l’enfocament de l’assignatura, tenint en compte la seva inclinació i la incidència especial en els repertoris més significatius, tot i que el professor tindrà estructurada la seqüència de coneixements que cal adquirir i dominar. Procés progressiu d’especialització.
Treball de col·laboració amb els companys que incentivi l’esperit de solidaritat i de crítica constructiva. Construcció progressiva de capacitats d’autoaprenentatge i recerca de la necessària autonomia.
Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
Les classes aniran alternant l'estudi dels tres blocs de continguts. Els exercicis individuals que es proposin es comentaran col·lectivament i, sempre que sigui possible, es tocaran.
Es proposaran exercicis de tipus transversal, com pot ser, crear alguns arranjaments de peces per a la classe d'Improvisació o de Conjunt Instrumental —sempre d'acord amb el professor respectiu—.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
L'avaluació la fa el professor escoltant, però, i considerant l’autoavaluació i l’avaluació entre estudiants. S'evalua sessió a sessió. També es tindran en compte els treballs realitzats durant el curs i, especialment, el del final del quadrimestre. S’hauran de fer les interpretacions corresponents als arranjaments efectuats durant el curs. Els treballs presentaran en partitura (exeptuant els casos en que es demani oralitat) i en alguna ocasió haurà de ser interpretat per músics.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Assistencia, actitud, interes, comprensió | Tot el semestre | 25% |
Exercicis de classe | Tot el semestre | 25% |
Prova final | Final semestre | 30% |
Projecte final | Tot el semestre | 20% |
Fonts d'informació bàsica
El professor posarà a l’abast de l’estudiant tot el material de bibliografia, partitures, llibres, reduccions de tipus guió, CD, DVD, etc, que l’estudiant necessiti per a la seva completa formació.