Pràcticum II
Dades generals
Nom de l'assignatura | Pràcticum de pedagogia II | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | Anual | ||
crèdits ECTS | 4 | ||
Valor total en hores | 120h |
Hores presencials lectives: 6h Altres hores presencials: 7h Hores per treballs dirigits (no presencials): 35h Hores per estudi i aprenentatge autònom: 72h |
|
Professor/a | Luis Garcia (coord.), Javier Duque (coord.), Mireia Mora, Ignasi Gómez, Ruben Bes, Ester Momblant, Vika Kleiman i Ferran Badal. | ||
Departament | Pedagogia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Prerequisits:
Haver cursat 1r i 2n cursos de l’especialitat de pedagogia i l’assignatura PRA-I.
Orientacions prèvies:
No hi han orientacions prèvies.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos. |
CT15 | Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional. |
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar. |
CG27 | Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional. |
PE1 | Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena. |
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, i ser versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals, aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE6 | Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat. |
PE7 | Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
Objectius de l’aprenentatge
- Planificar, aplicar i avaluar un programa d’intervenció ajustat a la realitat educativa d’una institució educativa determinada.
- Analitzar i comprendre els aspectes contextuals i organitzatius de cada institució i la seva relació amb els processos didàctics quo es desenvolupin a aquesta institució.
- Focalitzar l’anàlisi de necessitats en àrees o aspectes concrets del centre, segons els propis interessos de l’estudiant.
- Aprofundir en l’ús d’eines d’investigació educatives per a l’obtenció de dades primàries.
- Proposar i delimitar àmbits d’intervenció sobre la realitat analitzada que estiguin fonamentats en el coneixement pedagògic i que alhora siguin factibles a través de la coordinació i supervisió amb el centre.
- Conèixer, valorar i mostrar principis i actituds de compromís, responsabilitat i treball col·laboratiu amb els professionals de l’educació musical de cada centre.
- Adequar-se a les característiques i context de la institució.
- Adequar-se al context de treball definit i delimitat per la pròpia intervenció.
- Mostrar les actituds professionals pròpies del treball en equip i del lideratge transformacional educatiu.
- Assumir responsabilitats i iniciatives partint sempre del consens, el respecte i el compromís amb la tasca dels professionals del centre i de la institució.
- Fer servir la normativa APA a l’hora de la redacció de treballs fonamentats en coneixement científic i pedagògic.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Aquests continguts podran adaptar-se, d'acord amb el Professor i el Coordinador de Pràcticum-II, a les característiques singulars que presentin cada un dels centres visitats.
- Disseny, aplicació i avaluació de programes d’innovació educativa.
- Fonaments d’innovació educativa: models, agents, resistències i estratègies.
- Metodologies i eines de recollida de dades primàries:
- de l’activitat de les classes
- de les reunions dels òrgans col·legiats
- en diàlegs amb càrrecs unipersonals i professors
- en activitats institucionals rellevants
- Gestió de dades secundaries. Lectura i interpretació:
- de la documentació de la planificació del centre
- dels informes del professorat
- de les actes de reunions
- de documents de control del pressupost
- del material didàctic
- Estratègies i tècniques d’investigació educativa:
- l’observació
- l’entrevista
- el qüestionari
- l’anàlisi documental i de dades
- Triangulació d’eines.
- Innovació i projecció institucional de resultats.
- Lideratge educatiu i dinamització d’equips.
- Priorització de necessitats en funció dels recursos disponibles.
- Normativa APA.
Activitats d’ensenyament-aprenentatge i organització general
- Sessió col·lectiva d’introducció i explicació del Pràcticum. (setembre-2h)
- Sessió inicial amb el Professor per la planificació de l’assignatura. (1h)
-
- Aclariments sobre material a elaborar, activitats a realitzar, metodologies de treball.
- El cronograma d’acció:
- Dedicació de l'estudiant a l'assignatura
- Accions a realitzar prèviament a les visites
- Previsió del moment en que es realitzaran les visites al llarg del curs
- Previsió d'horari i calendari de les classes amb el Professor del Pràcticum
- Sessions de classe individualitzades amb el professor de Pràcticum. (6h)
- Sessió col·lectiva de seguiment. (desembre-2h)
- Sessions de treball autònom i als centres acordades amb el supervisor de cada institució. Inclou el disseny, aplicació i avaluació de la intervenció. (72h)
- Elaboració de la memòria de Pràcticum. (35h)
- Sessió col·lectiva de cloenda. (maig-2h)
Indicacions per la realització de la Memòria
Indicacions formals bàsiques i d’entrega
La memòria ha de ser un text original
Condicions i format recomanats:
- mida dels fulls: DIN A4, tots amb número de pàgina
- tipus de lletra
- Serif: Cambria, Garamond, Georgia, Times New Roman
- Sans Serif: Arial, Calibri, Verdana
- mida: 11 - 12
- marges: 3 - 2,5 - 3 - 2,5
- espaiat: 0
- interlineat: 1,5
Parts, seccions, capítols
- Cada secció principal ha de tenir el seu títol general en majúscules i en negreta.
- Els apartats menors han d’anar combinant les minúscules en negreta, minúscules subratllades, sense subratllar i amb diferents graus de sagnat, etc.
- Per a l’ordenació general s’aconsella una de les següents alternatives:
- un indicatiu alfabètic (A, B; Aa, Ab,)
- un indicatiu numèric decimal (1, 2; 1.1, 1.2,)
Extensió
- Màxim 12.000 paraules.
Entrega i còpies
- Per al professor de Pràcticum: Dues còpies, una en format .doc (o compatible) i una altra en format .pdf
- Per arxivar al Departament de Pedagogia: (tramesa a través de l’aulari) Dues còpies, una en format .doc (o compatible) i una altra en format .pdf
Ús de la Memòria
El Departament de Pedagogia podrà fer ús de la informació de la Memòria, citant sempre la procedència i autor/a, que és qui en guarda la propietat intel·lectual.
Estructura de la memòria
Portada
Ha de constar:
- el nom de l’estudiant
- el nom de l’assignatura i any acadèmic
- el nom del professor de l’ESMUC
- el nom dels centres i els seus supervisors
Índex
Ha de constar la indicació de la ubicació de les pàgines de totes les parts del treball, incloent Bibliografia i Annexes.
Disseny de la intervenció
S’ha de dissenyar una intervenció de deu (10) sessions.
- Justificació i argumentació
Breu explicació del procés i els motius que han portat a la elecció de la proposta.
- Adequació al context
-
- Aprofundiment en l’àmbit institucional amb referència als documents de planificació de la pròpia institució (PEC, PCC, RRI, plans estratègics, etc.)
- Receptors i grup concret de persones al que va dirigit
- Continguts i objectius
- Metodologia, estratègies, activitats
- Opcions metodològiques pròpies
- Grup/s de persones participants
- Espai i temps
- Materials i recursos
- Tipus d’activitats i seqüenciació
- Avaluació
- Moment, mode i instruments
Aplicació de la intervenció
Posada en pràctica de la intervenció pedagògica.
Instruments possibles d’informació: (elaboració i recollida de dades)
- Observació participant (diari de camp de les sessions de treball)
- Observació no participant
- Entrevista i grup de discussió
- Qüestionari
- Altra documentació
Avaluació del desenvolupament de la intervenció
Valoració i contrast entre el disseny elaborat i l’aplicació.
- Anàlisi de les dades sobre la pròpia actuació durant la intervenció, amb comentaris sobre les modificacions fetes durant el procés i la seva raó
- Gestió d’obstacles i dificultats
- Propostes per a un nou disseny
Reflexió general
Si és possible, introduirem aquí una reflexió que ens permeti apropar-nos a l’avaluació de programes, com a base de presa de decisions respecte a la idoneïtat, renovació i canvi de les accions formatives que es realitzen. Entenem el programa com l’objecte a avaluar, pel que és necessària una visió global de tot el procés desenvolupat, es a dir, disseny, aplicació i avaluació.
Referències bibliogràfiques
- Han de constar únicament els llibres i documents citats en el text.
- S’ha de seguir la normativa A.P.A. Tan en el cos del text com per a les cites: http://www.suagm.edu/umet/biblioteca/pdf/guia_apa_6ta.pdf
Annexes
Contenen tots els documents que es creguin necessaris aportar. Han d’estar ordenats, paginats i numerats, per poder-les citar correctament en el cos de text.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- Sessions col·lectives: introducció, seguiment i cloenda (12%)
- Assistència i participació
- Sessions amb el professor de Pràcticum (28%)
- Disseny de la Intervenció -entrega abans del 30 de novembre- (20%)
- Memòria de Pràcticum -entrega abans del 20 d’abril- (40%)
- Estructura, contingut i capacitat de síntesi. Correcció lingüística.
- Gestió de fonts d’informació i de les eines de recollida de dades (observacions, entrevistes i qüestionaris).
- Capacitat de reflexió, contrastada amb el professor Pràcticum i el supervisor.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Sessions col·lectives: introducció, seguiment i cloenda | Setmana 1, setmana 15 i setmana 30 | 12% |
Sessions amb el professor de Pràcticum | Continuat | 28% |
Disseny de la Intervenció | Setmana 15 | 20% |
Memòria de Pràcticum | Setmana 30 | 40% |
Fonts d’informació
Bibliografia bàsica
- Bausela, E. (2004). Metodología de Investigación Evaluativa. Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación(5), 183-191.
- Centro de Desarrollo Curricular. (1996). Programación. Secundaria. Madrid: M. E. C.
- García, J., González, M., & Ballesteros, B. (2001). La investigación evaluativa. En Introducción a la investigación en educación (págs. 421-452). Madrid: UNED.
- Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. L. (2002). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
- Martín, E. (2010). Mejorar el currículum por medio de su evaluación. En J. Gimeno Sacristán (Comp), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (págs. 620-636). Madrid: Morata.
- Mcmillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación evaluativa y análisis político. En Investigación educativa (págs. 555-595). Madrid: Pearson Educación.
- Moreno, J. M. (2004). Innovación Curricular. En F. Salvador, J. L. Rodríguez, & A. Bolívar, Diccionario Enciclopédico de Didáctica (págs. 78-80). Málaga: Aljibe.
- Tejada, J. (2005). Didáctica-Currículum. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Barcelona: Davinci.