Tallers de cant Dhrupad de l’Índia

Publicat el 11/03/2019

El programa de músiques d’Àsia de l’ESMUC organitza el 26 i 27 de març, juntament amb el projecte Saṅgītarasikā, us tallers de cant Dhrupad, música del nord de l’Índia, que seran impartides per la mestra i cantant índia Meghana Sardar Kenjale. El mateix dia 27, Sardar també protagonitzarà un concert, amb el percussionista Federico Sanesi, a la Fundació Antoni Tàpies, a les 19 hores.

Meghana Sardar Kenjale

El dhrupad és el gènere musical més antic de la música clàssica hindustànica. L’objectiu del dhrupad és espiritual i la seva intenció és generar sentiments de pau i contemplació a la persona que l’escola i el practica amb atenció.

Els tallers que es porten a terme són els següents:

                                      

Breu taller de dhrupad (26/03/19)

El dimarts 26 de març, amb durada de 90 minuts, s’organitza una breu experiència sobre el cant dhrupad, a les 11 hores a l’aula A345 que es repetirà a les 15 hores a l’aula A350. Les dues activitats són gratuïtes i obertes a tot el públic i només cal inscriure's enviant un correu amb el nom sencer i el dni a: asian.music.program@esmuc.cat

                                    

Taller de cant dhrupad de l’Índia (30/03/19)

El dissabte 30 de març, entre les 9.30 i 18.30 hores, a l’aula A109, s’organitza aquest taller per introduir-se a les bases d’aquest gènere des de la mateixa pràctica. La sessió tindrà una pausa d’una hora per dinar.

Aquest taller és gratuït per a la comunitat acadèmica de l’ESMUC i és necessària la inscripció prèvia enviant un correu amb nom, cognoms, curs i especialitat a: asian.music.program@esmuc.cat

Les persones externes a l’ESMUC poden informar-se i matricular-se escrivint a sangitarasika@gmail.com o trucant al telèfon +34 653525021.

Continguts del taller (Rāga Bhimpalasī).

  • La veu natural: tècniques de producció vocal i la seva pràctica.
  • Introducció al rāga Bhimpalasī (moviments ascendents descendents, svaras, paltas)-Desenvolupament de l’Ālāp.
  • Desenvolupament del ritme; pràctica de tāla i laya.
  • Aprenentatge d’una composició tradicional-bandiś- en el rāga Bhimpalasī.

Aquest taller està obert a tothom que vulgui explorar la veu i el so, independentment del seu nivell tècnic i experiència musical. Es treballarà individualment i col·lectiva.

Totes les activitats s’impartiran en anglès amb traducció́, si és necessària, al català o castellà i es realitzaran a l’ESMUC.

 

Concert de Meghana Sardar Kenjale (27/03/19)

El dimecres 27 de març, a les 19 hores, Meghana Sardar Kenjale, al costat del percussionista Federico Sanesi, impartiran un concert a la Fundació Antoni Tàpies. Aquest concert està organitzat pel Programa de musiques d’Àsia de l’ESMUC, la Fundació Antoni Tàpies, Saṅgītarasikā, i el Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra, amb la col·laboració de la Fundación Phonos i Casa Asia. Més informació i inscripció prèvia per assistir al concert aquí.

Meghana Sardar Kenjale és alumna del mestre Pandit Uday Bhawalkar des de 2005. Ha visitat regularment la Universitat de Salisbury, Maryland, EUA, des del març de 2016 com a artista resident. Ha estat guardonada amb la beca del Ministeri de Cultura de l’Índia i el Centre Nacional d'Arts Escèniques. És membre de l'ITC Sangeet Research Academy de Calcuta des de 2012. Ha actuat al canal de televisió Insync a la sèrie 'India Stage' i és una artista graduada per l’All India Radio. Nascuda el 1987, Meghana va començar els seus estudis musicals amb Smt Sudha Deo, el Dr. Mohan Darekar i el Dr. Saleel Kulkarni. Va completar el seu Sangeet Alankar (Màster en música clàssica índia) el 2007.

 

La música Hindustànica

El dhrupad és un dels gèneres més antics i tradicionals de la música hindustànica de l’Índia del nord, que ha conservat la seva forma fins als nostres dies gràcies a la transmissió́ mestre - deixeble seguint el mètode tradicional d'ensenyament guru-śiṣya paramparā.

El sistema musical de la música de l’Índia té dos eixos vertebradors; rāga i tāla. Els rāgas són els modes melòdics a partir dels quals es desenvolupa la música. Cada rāga utilitza una sèrie de notes musicals concretes i la manera com les notes d’un rāga es relacionen entre elles conforma les frases musicals que en defineixen el seu caràcter. Tradicionalment, cada rāga s’associa amb un moment del dia, amb una estació́ de l’any o amb una emoció́ –rasa– determinada.

L’altre eix principal i imprescindible de la música de l’Índia és el seu sistema rítmic; el tāla. Als fonaments d’aquest sistema es troben els conceptes d’espai i temps i de la percepció́ del so; en el tāla, es dóna molta atenció́ a l’aspecte compositiu i la improvisació, en un ampli espectre de varietat rítmica, estructural i tímbrica.

Per més informació: asian.music.program@esmuc.cat

Organitzat pel programa de músiques d'Àsia de l’ESMUC i Saṅgītarasikā 

Dhrupad Dharohar | Raag Bhimpalas | Meghana Sardar Kenjale and Elina Sharma: