ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Musicologia
> Assignatures
> Formació bàsica
> Música i cultura II
Música i cultura II
Dades generals
Nom de l'assignatura | Música i cultura II | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Formació bàsica | ||
Impartició | Anual | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 1 Hores per treballs dirigits (no presencials): 15 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 29 |
|
Professor/a | Joan Gay, Gianni Ginesi, Marc Heilbron | ||
Departament | Musicologia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
No en té.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Identificar els corrents principals de la història i la historiografia de la música.
- Valorar els elements i components de la música des d’una perspectiva històrica.
- Distingir moviments musicals, instruments, conjunts, característiques formals i elements sociològics que hi intervenen.
- Situar la periodització històrica d'aquests components.
- Valorar línies i escoles de pensament entorn a la història de la música.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Continguts conceptuals
- Perioditzacions utilitzades en l’estudi de la història de la música occidental.
- Historiografia de la música i les seves aportacions a la comprensió del fet musical.
- Història social de la música.
- Transformacions i canvis dels gèneres i moviments musicals des de l’Antiguitat clàssica als nostres dies
Continguts procedimentals
- Anàlisi i contextualització histórica d’activitats i productes musicals històricament representatius..
- Aprofundiment i recerca d’informació entorn a elements d’història de la música, amb exposició oral i escrita de resultats.
- Vinculació del pensament musical, la interpretació i l’ús social de la música ales diverses realitats històriques.
- Utilització de la terminologia i registres de llenguatge adients als conceptes propis de l’assignatura.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes impartides pel professor (presencials).
- Activitats avaluatives i de participació (presencials).
- Presentacions de treballs per part dels estudiants (presencials).
- Lectura critica i debat a classe (presencials i no presencials).
- Anàlisi de material audiovisual (presencials).
- Elaboració de treballs individuals i/o grupals fora de horari lectiu (no presencials)
Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
- Classes magistrals amb suport informàtic (3 hores setmanals)
- Treballs no presencials: Lectures i ressenya (al llarg del curs)
- Activitat d’avaluació (a la meitat de l’assignatura)
- Activitat de recapitulació (al final de l’assignatura)
- Audicions sonores i materials audiovisuals (al llarg del curs)
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
Les activitats que es vagin preparant i realitzant a l’aula, seran avaluables i presents en la qualificació final. Aquesta part comptarà el 30 % de la qualificació.
Durant l’assignatura es treballaran especialment textos representatius de diversos períodes històrics, importants per a la història de la música i de la cultura. L’avaluació de la lectura i comprensió d’aquestes obres, realitzades al llarg del quadrimestre, suposarà un 35 % de la qualificació final.
Al final del quadrimestre hi haurà una prova escrita de recapitulació, que comptarà un 30 %.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Activitat d'avaluació a classe | Al llarg del semestre | 35% |
Seguiment | Al llarg del semestre | 30% |
Activitat de recapitulació | Al llarg del semestre | 35% |
Fonts d'informació bàsica
- -Cook, Nicholas (2001). De Madonna al canto gregoriano: Una muy breve introducción a la música. Madrid: Alianza Música.
- -Dahlhaus, Carl (1977). Fundamentos de la historia de la música. Barcelona: Ed. Gedisa, 1997.
- -Griffiths, Paul (2009): Breve historia de la música occidental. Madrid, Akal.
- -Grout, Donald Jay; & Claude V. Palisca (2001). Historia de la música occidental. 2 vols. Madrid: Alianza Música.
- -Palisca, Claude (2001): Northon anthology of Western Music 2 vol. London: WW. Norton and Company.
- -Sadie, stanley (2000) Guía Akal de la Música. Una introducción. Madrid: Akal.
- -Taruskin, Richard (2005): The Oxford history of western music, New York: Oxford University Press.
- -www.oxfordmusiconline.com