ESMUC
> L'Escola
> Departaments
> Musicologia
> Assignatures
> Optatives i obligatòries
> Història de la música dels segles XX-XXI
Història de la música dels segles XX-XXI
Dades generals
Nom de l'assignatura | Història de la música dels segles XX-XXI | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Obligatòria | ||
Impartició | Primer i segon semestre | ||
crèdits ECTS | 4 | ||
Valor total en hores | 120 |
Hores presencials lectives: 45 Altres hores presencials: 1 Hores per treballs dirigits (no presencials): 40 Hores per estudi i aprenentatge autònom: 34 |
|
Professor/a | Anna Costal i Rubén López Cano | ||
Departament | Musicologia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
No té requisits previs.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
Consultar document general de Competències-Matèries.
Resultats aprenentatge (objectius generals)
Consultar document general de Resultats-Matèries.
Objectius concrets de l’assignatura
- Conèixer els canvis estètics, filosòfics, històrics, polítics, econòmics i socials que van determinar les profundes transformacions en les pràctiques, consum i pensament musical durant el segle XX.
- Relacionar algunes de les poètiques, tècniques compositives i actituds musicals amb altres arts i el pensament filosòfic i científic coetani.
- Desenvolupar estratègies d'aproximació i apropiació a les obres i pensament musical més complexos dels nostres dies.
- Detectar algunes de les principals corrents, autors i obres del nostre temps.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Continguts conceptuals
- El segle XX i l'impuls de la modernitat.
- L'expressionisme a l'atonalisme.
- Nacionalismes i neoclassicisme.
- El serialisme integral i la fi de la història.
- La electroacústica i les noves tecnologies musicals.
- L'impacte de la cultura de masses.
- Música i postmodernitat.
- Art sonor i música de la posthistòria.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Classes teòriques del professor.
- Lectura i discussió de textos
- Debats i anàlisi sobre temes i obres.
Planificació de les activitats (descripció i temporalització)
- Comentaris de text i anàlisis de obres del segle XVII (8 sessions)
- Treball en grup sobre un tema de la musica del segle XVII (3 sessions)
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura.
- Participació a classe en els debats
- Comentari de text
- Exposició de temes vinculats con la música del segle XVII y el instrument o interessos propis del estudiant
- Prova o treball escrit
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d’avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
Prova escrita | A meitat de semestre | 25% |
Prova escrita | Al final de semestre | 25% |
Exposicions col·lectives | Durant el semestre | 10% |
Participació en debats dirigits | Durant el semestre | 20% |
Anàlisi d'obres | Durant el semestre | 20% |
Fonts d'informació bàsica
- Bosseur, Dominique et Bosseur, Jean-Yves. 2000. Révolutions Musicales. La musique contemporaine depuis 1945. París: Minerve.
- Bosseur, Jean-Yves et Michel, Pierre. 2007. Musiques contemporaines. Perspectives analytiques (1950-1985). París: Minerve.
- Griffiths, Paul. Modern Music: The avant-garde since 1945. London: Dent, 1981.
- Lanza, Andrea. 1986. Historia de la música, 12: El Siglo XX (Tercera Parte). Madrid: Turner.
- Morgan, Robert. 1994. La música del siglo XX. Madrid: Akal.
- Nyman, Michael. 2007. Música experimental. De John Cage en adelante. Documenta Universitaria.
- Salvetti, Guido. 1986. Historia de la música, 10: El Siglo XX (Primera Parte). Madrid: Turner.
- Taruskin, Richard 2009.The Oxford History of Western Music, Vol. 5 y 6. Oxford University Press.
- Vinay, Gianfranco. 1986. Historia de la música, 11: El Siglo XX (Segunda Parte). Madrid: Turner.