Fonaments de musicoteràpia
Dades generals
Nom de l'assignatura | Fonaments de musicoteràpia | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Optativa | ||
Impartició | 2n semestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90h |
Hores presencials lectives: 45h Altres hores presencials: 10h Hores per treballs dirigits (no presencials): 20h Hores per estudi i aprenentatge autònom: 15h |
|
Professor/a | Melissa Mercadal | ||
Departament | Pedagogia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Prerequisits:
Haver cursat 1r i 2n curs de qualsevol especialitat
Orientacions prèvies:
No hi han orientacions prèvies
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT2 | Recollir informació significativa, analitzar-la, sintetitzar-la i gestionar-la adequadament. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT4 | Utilitzar eficientment les tecnologies de la informació i la comunicació. |
CT8 | Desenvolupar raonadament i crítica idees i arguments. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos. |
CT15 | Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional. |
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG18 | Comunicar de forma escrita i verbal el contingut i els objectius de la seva activitat professional a persones especialitzades, amb un us adequat del vocabulari tècnic i general. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG23 | Valorar la creació musical com l’acció de donar forma sonora a un pensament estructural ric i complex. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CG25 | Conèixer i ser capaç d’utilitzar metodologies d’estudi i investigació que el capacitin per al continu desenvolupament i innovació de la seva activitat musical en el transcurs de la seva carrera. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar. |
CG27 | Conèixer i aplicar la legislació relativa al seu àmbit professional. |
PE1 | Comprendre i explicar els fonaments en pedagogia musical contemporània, tant en l’àrea de coneixements sistemàtics com en la seva aplicació, i saber fonamentar en ells la reflexió crítica de l’actuació educativa musical pròpia i aliena. |
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, i ser versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals, aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE6 | Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat. |
PE7 | Saber aprofitar les oportunitats de formació i especialització que cada lloc de treball ofereix, incorporant-les al desenvolupament del propi perfil professional. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
Objectius de l'aprenentatge
- Adquirir els conceptes teòrics i metodològics bàsics de la Musicoteràpia.
- Conèixer les aplicacions de les tècniques musicoterapèutiques en els camp de l’Educació, la Medicina, Salut Mental, Geriatria en contextos clínics i entorn comunitaris.
- Valorar la funció de la Musicoteràpia dins l’entorn educatiu com a complement a l’educació musical.
- Mostrar algunes de les tècniques i activitats musicoterapèutiques adreçades a assolir objectius curriculars i terapèutics en les àrees físiques com la coordinació motriu, àrees cognitives i acadèmiques com l’atenció, la memòria i l’aprenentatge en general, i àrees socio-emocionals i de comunicació.
- Despertar la creativitat individual i grupal a través del disseny d’activitats orientades a la Musicoteràpia en l’entorn educatiu, de salut mental, geriatria i comunitari.
- Convidar a l’anàlisi i reflexió personal de les vivències experimentades en l’assignatura.
Blocs temàtics (continguts de l'assignatura)
Àrees de continguts
A continuació es defineixen quatre grans àmbits en els que es pot desenvolupar l’activitat professional del musicoterapeuta, sense representar necessàriament una especialització en el Grau.
- Àrea d’educació general i especial. Centrat en les intervencions musicoterapèutiques en situacions d’aula -tant en àmbits formals com no formals- amb una varietat de col.lectius: Discapacitat intel.lectual, TEA, TDAH, discapacitats físiques, trastorns del comportament, trastorns de l’aprenentatge, .....
- Àrea hospitalària. Centrat en les intervencions musicoterapèutiques en entorns hospitalaris amb persones (nens, joves i adults) amb una varietat de problemes mèdics que es troben en diferents unitats: Prematurs, pediatria, oncologia, psiquiatria, traumatologia, ......
- Àrea sociosanitària. Centrat en les intervencions musicoterapèutiques en centres sociosanitaris majoritàriament enfocades en el treball amb la gent gran amb una varietat d’afectacions: enfermetats neurodegeneratives, trastorns de l’estat anímic, problemes del son...
- Àrea comunitària. Centrat en les intervencions musicoterapèutiques en espais de participació social, política, cultural i labora
Continguts
- Visió General de la Musicoteràpia
- Concepte de Musicoteràpia
- Connexions i diferències amb altres disciplines
- Aproximació històrica al camp de la Musicoteràpia
- Figura del musicoterapeuta.
- Camps d’aplicació
- Models d’intervenció en Musicoteràpia
- Fonaments teòrics de la Musicoteràpia
- Efectes de la música sobre l’ésser humà
- Característiques de la música com a eina terapèutica
- Marc teòric de referència
- Música i Cervell: Bases Neurològiques del procés d´Estimulació Auditiva
- Protocol d’intervenció:
- Derivació
- Avaluació Inicial
- Pla de tractament: Objetius terapèutics i tècniques musicoterapèutiques.
- Seguiment-Avaluació
- Procés d’intervenció en musicoteràpia en l’entorn educatiu
- Aplicacions de la Musicoteràpia dins l’entorn educatiu
- Etapa Infantil: Objectius pre-acadèmics i socials-emocionals
- Primària: Objectius acadèmics i socials-emocionals
- Secundària: Objectius acadèmics i socials-emocionals
- Educació Especial: Objectius en les àrees física-motriu, cognitiva i social-emocional
- Tècniques i recursos musicoterapèutics en l’entorn educatiu:
- Tècniques i estratègies d’intervenció (segons els objectius i el col·lectiu)
- Tècniques vocals, instrumentals i corporals d’improvisació utilitzades com a eines d’autoconeixement i desenvolupament personal.
- Mètode Nordoff-Robbins
- Mètode Orff
- Introducció a les aplicacions de la Musicoteràpia en Medicina
- Situació de salut
- Situació de problema de salut, cronicitat i crisi
- Introducció a les aplicacions de la Musicoteràpia en Salut Mental
- Problemes d’estrès, ansietat
- Trastorns de l’estat anímic
- Medicina de les Arts i la salut dels artistes: Breu introducció
- Introducció a les aplicacions de la Musicoteràpia en Geriatria
- Persones grans en estat de salut
- Persones grans amb una varietat de problemàtiques.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
- Classes col·lectives i pràctiques setmanals a l’aula (45h).
- Altres hores presencials (observacions de musicoterapeutes (10h)
- Anàlisi d’un producte audio-visual. (5 h)
- Lectura i reflexions personals en el fòrum de l’aulari de 2 lectures (5 h.)
- Treball escrit i presentació a classe sobre una proposta d’intervenció musicoterapèutica amb un col·lectiu escollit per a cada estudiant (10h)
- Estudi i realització de la prova objectiva sobre els continguts conceptuals (15h.)
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
Indicacions per a la realització dels treballs
- Anàlisi d’un programa infantil de TV, banda sonora o producte audiovisual que inclou la música. Descriure de quina manera s’utilitza la música per ensenyar o emfatitzar diferents conceptes o habilitats/valors socials i les seves funcions (com a estructura; com a senyal auditiva; com a reforç). Comentar els tipus de música i les seves característiques, duració de la presència de la música; número de repeticions melòdiques utilitzades per ensenyar un concepte; tempo de la música; tonalitat; i especificar el temps dedicat als diferents segments en els que es pretén ensenyar o comunicar quelcom.
- Treball-Presentació
a. Escollir un entorn i col•lectiu d’interès. Dissenyar tres activitats/experiències musicals que es podrien utilitzar en una sessió de musicoteràpia. El treball ha d’incloure els següents apartats:
i. Breu descripció del col•lectiu escollit (amb referències bibliogràfiques)
ii. Objectius musicals i terapèutics que s’adreçarien a través de les activitats
iii. Material necessari
iv. Mètode d’avaluació
v. Bibliografia
Les activitats proposades es realitzaran amb el grup-classe
Una segona opció pel treball final és:
b. Participació en el projecte “Un matí d’orquestra-Alzheimer”.
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Classes presencials setmanals | Setmanes 1-15 | 30% |
Realització i presentació de treballs | Setmanes 10-14 | 30% |
Prova objectiva | Setmanes 15 | 40% |
Fonts d'informació bàsica
Bibliografia bàsica
- Alvin, J. (1984). Musicoterapia. Barcelona: Paidós
- Benenzon, R. (1985). Manual de musicoterapia. Barcelona: Paidós
- Benenzon, R. (1991). Teoría de la Musicoterapia. Madrid: De. Mándala
- Betés, M. (2000). Fundamentos de Musicoterapia . Madrid : Morata Ediciones.
- Bony, H. & Savary, L. (1993). La Música y su Mente. Madrid: De. Edaf
- Bruscia, K. (1997) Definiendo Musicoterapia. Salamanca: Amarú Edicions
- Cautela, J, & Groden, J. (1985) Técnicas de relajación. Barcelona: Martínez Roca
- Campbell, D. (1998). El Efecto Mozart. Barcelona: Ed. Urano.
- Davis, W. D., Gfeller, K. E., & Thaut, M. H. (2000). Introducción a la Musicoterapia. Barcelona: Ed. Boileau
- Despins, J. (1989). La Música y el Cerebro. Barcelona: Gedisa
- Ducorneau, G. (1988) Musicoterapia. Madrid: Ed. Edaf
- Fridman, R. (1974) Los comienzos de la conducta musical. Barcelona: Paidós
- Jauset, J. (2013). Cerebro y música: Una pareja saludable. Madrid: Editorial Círculo Rojo.
- Jauset, J. (2008). Música y neurociència: La musicoteràpia. Barcelona: Editorial UOC.
- Lacárcel, J. (1990) Musicoterapia en educación especial. Murcia: Universidad de Murcia
- Mateos Hernández., L.A. (2004). Actividades musicales para entender la diversidad. Madrid: ICCE.
- Mercadal-Brotons, M., & Martí, P. (2008). Manual de Musicoterapia en geriatría yendemencias. Barcelona: Monsa-Prayma.
- Mercadal-Brotons, M., & Martí, P. (2012), Música, musicoterapia y discapacidad. Barcelona: Editorial Médica Jims
- Martí, P., & Mercadal-Brotons, M. (2010). Musicoterapia en Medicina: Aplicaciones Prácticas. Barcelona: Editorial Médica Jims.
- Payne, R.A. (1999). Técnicas de Relajación. Guía práctica. Barcelona: Paidotribo.
- Poch, S. (1999). Compendio de Musicoterapia(Volums I i II). Barcelona: Ed. Herder
- Sacks. O. (2009). Musicofilia. Barcelona: Anagrama.
- Thayer, G. (1968). Tratado de Musicoterapia. Barcelona: Paidós
- Willems, E. (1978). Introductión a la musicothérapie. Lyon: Editions Pro-Musica
- Wheeler, B. (2015). Music therapy handbook. New York, NY: Guilford Press.
Bibliografia complementària (revistes)
- Journal of Music Therapy
- Music Therapy Perspectives
- British Journal of Music Therapy
- Nordic Journal of Music Therapy
- Music Therapy Today (http://www.wfmt.info/music-therapy-today/)
- Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy (http://approaches.gr/)
- International Journal of Arts Medicine
- Música, Terapia y Educación
- Voices: A Wolrd Forum for Music Therapists (https://www.voices.no)
- Music Educators Journal