Instruments polifònics a l'aula
Dades generals
Nom de l'assignatura | Instruments polifònics a l'aula | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Optativa | ||
Impartició | 1r semestre | ||
crèdits ECTS | 4 | ||
Valor total en hores | 120h |
Hores presencials lectives: 30h Altres hores presencials: 10h Hores per treballs dirigits (no presencials): 25h Hores per estudi i aprenentatge autònom: 55h |
|
Professor/a | Ester Bonal Sarró | ||
Departament | Pedagogia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Prerequisits:
No hi ha prerequisits
Orientacions prèvies:
Estudiants interessats a fer pràctica de recursos bàsics amb instruments a l’aula (piano, guitarra i instruments de placa) per poder-se’n valer en la seva pràctica docent, tant per acompanyar alumnes cantant i tocant (principalment en classes col·lectives) com per introduir als propis alumnes al seu ús tot fent i creant petites peces de conjunt.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
CG6 | Dominar un o més instruments musicals en un nivell adequat al seu camp principal d’activitat. |
CG7 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius. |
CG8 | Aplicar els mètodes de treball més apropiats per a superar els reptes que es presentin en el terreny de l‘estudi personal i en la pràctica musical col·lectiva. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG22 | Disposar de recursos musicals amplis i diversos per a poder crear o adaptar peces musicals així com improvisar en diferents contextos a partir del coneixement d’estils, formats, tècniques, tendències i llenguatges diversos. |
CG24 | Desenvolupar capacitats per a l’autoformació durant la seva vida professional. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos. |
CT10 | Liderar i gestionar grups de treball. |
CT13 | Buscar l’excel·lència i la qualitat en la seva activitat professional. |
CT15 | Treballar de forma autònoma i valorar la importància de la iniciativa i l’esperit emprenedor en l’exercici professional. |
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, i ser versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals, aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE3 | Conèixer els elements constitutius de la música, mostrar un alt domini en percepció auditiva, lectura, anàlisis, escriptura, improvisació i creació musical, i ser capaç d’interrelacionar tot això per a aplicar-ho i utilitzar-ho adequadament en el desenvolupament de la pròpia activitat. |
PE4 | Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com a base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical, orientada a la comunitat. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
Objectius de l'aprenentatge
- Fer pràctica d’harmonia bàsica i el transport amb els instruments de l’aula (piano, guitarra i instruments de placa). Bordons, ostinatos, escales pentatòniques, Escales Majors (Do, Fa, Sol) i menors (la, re, mi), Baix ostinat, exemples per improvisar (danses del renaixement, tema amb variacions, blues, jazz standards...).
- Fer pràctica de cantar acompanyant-se amb els instruments
- A partir de l’harmonia triada per acompanyar una melodia, fer pràctica de les possibilitats de combinacions rítmiques, tímbriques... per enriquir l’acompanyament evocar, si és el cas, algun context concret (d’estil, cultural...).
- Improvisar i crear col·lectivament a partir d’una roda harmònica, en diferents estils, fent ús d’aquests instruments.
- Fer pràctica de tocar, improvisar i crear, peces de conjunt a partir de la intersecció d’intervencions individuals a la mida de cadascú.
- Proposar diversitat de solucions i possibilitats per cada acompanyament, creació...des d’un punt de vista de la forma i textures fins a arribar a una “peça” col·lectiva.Adquirir i practicar estratègies de dinàmica de treball i direcció per aplicar processos apresos en el marc de la docència.
- Els següents objectius pretenen desenvolupar en l’alumnat les competències de: Dominar diferents instruments utilitzables a l’aula, aplicar tècniques instrumentals i harmòniques per treballar el conjunt instrumental, practicar i posar en pràctica recursos musicals, de direcció de conjunts, d’arranjaments senzills, per poder aplicar-ho amb diferents grups i contextos.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
- Àmbit de pràctica individual i col·lectiva: pràctica individual de diferents instruments polifònics.
- Àmbit d’aplicació docent: coneixement i creació de propostes per fer música amb col·lectius fent ús de diferents instruments polifònics.
Activitats d’aprenentatge i organització general de l’assignatura
Metodologia de classe i activitats principals d’aprenentatge (presencials i no presencials)
- Bloc 1 - Processos pràctics amb instruments polifònics (arranjaments, acompanyaments, improvisació,... (instruments de placa i guitarra)
- Bloc 2 - Harmonia bàsica aplicada al teclat per acompanyar cançons i improvisar
- Bloc 3 - Pràctiques docent de l’aplicació de processos instrumentals de conjunt
La planificació de les activitats presencials i no presencials serà la següent:
Presencials:
- Pràctica individual i col·lectiva dels instruments polifònics: instruments de placa, guitarra i piano.
- Usos dels instruments en l’aprenentatge musical: execució de peces, acompanyament de melodies, arranjaments instrumentals, transport, audició, improvisació i creació individual i col·lectiva.
- Vivència de processos didàctics amb instruments polifònics des del rol d’educand.
- Desenvolupar propostes de processos didàctics amb instruments polifònics des del rol docent.
No presencials:
- Elaboració d’un treball original on es dissenyi, desenvolupi i revaluï un procés didàctic d'ús d’instruments polifònics a l’aula.
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
- Assistència i participació (registre i observació).
- Treball escrit amb una proposta concerta de l’ús d’instruments polifònics a l’aula.
- Execució d’exemples de pràctica docent de l’ús d’instruments polifònics amb els companys o amb alumnes (visionat amb vídeo).
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Assistència i participació | Totes les setmanes | 50% |
Treball d’ús d’instruments polifònics en una proposta didàctica | Totes les setmanes | 30% |
Pràctica de classe | Totes les setmanes | 20% |
Fonts d'informació bàsica
Les fonts d’informació d’aquesta assignatura varien en funció dels professors/es convidats a fer les sessions. Pel que fa a les sessions de conjunt instrumental Orff a l’aula, es referencien, a través de l’aulari, materials, enllaços a diverses webs, etc. i s’hi pengen els de producció pròpia per a que les i els estudiants i accedeixin per consulta o descàrrega, segons la normativa vigent.