Música i comunitat
Dades generals
Nom de l'assignatura | Música i Comunitat | ||
---|---|---|---|
Tipus d'assignatura | Optativa | ||
Impartició | 1r semestre | ||
crèdits ECTS | 3 | ||
Valor total en hores | 90h |
Hores presencials lectives: 45h Altres hores presencials: 9h Hores per treballs dirigits (no presencials): 36h Hores per estudi i aprenentatge autònom: 0h |
|
Professor/a | Ester Bonal Sarró | ||
Departament | Pedagogia |
Prerequisits i orientacions prèvies per a cursar l’assignatura
Prerequisits:
No és necessari cap prerequisit.
Orientacions prèvies:
Estudiants interessats a fer ús de la música com a eina de comunicació, participació, cooperació... de tot tipus de grups i col·lectius, amb la finalitat de potenciar el sentiment de pertinença dels individus a un territori, una comunitat..., tot compartint-ne l’ entorn cultural des de la participació.
Competències que es desenvolupen en l’assignatura
CG7 | Demostrar capacitat per a interactuar musicalment en diferents tipus de projectes musicals participatius. |
CG14 | Conèixer el desenvolupament històric de la música en els seus diferents tradicions, des d’una perspectiva crítica que situï el desenvolupament de l’art musical en un context social i cultural. |
CG16 | Conèixer el context social, cultural i econòmic en que se desenvolupa la pràctica musical, amb especial atenció al seu entorn més immediat però amb atenció a la seva dimensió global. |
CG17 | Estar familiaritzat amb els diferents estils i pràctiques musicals que li permetin entendre, en un context cultural més ampli, el seu propi camp d’activitat i enriquir-lo. |
CG19 | Conèixer les implicacions pedagògiques i educatives de la música en distints nivells. |
CG26 | Ser capaç de vincular la pròpia activitat musical a altres disciplines del pensament científic i humanístic, a les arts en general i a la resta de disciplines musicals en particular, enriquint l’exercici de la seva professió amb una dimensió multidisciplinar. |
CT1 | Organitzar i planificar el treball de forma eficient i motivadora. |
CT3 | Solucionar problemes i prendre decisions que responguin als objectius del treball que es realitza. |
CT7 | Utilitzar les habilitats comunicatives i la crítica constructiva en el treball en equip. |
CT9 | Integrar-se adequadament en equips multidisciplinars i en contextos culturals diversos. |
CT10 | Liderar i gestionar grups de treball. |
CT11 | Desenvolupar en la pràctica laboral una ètica professional basada en l’apreciació i sensibilitat estètica, medioambiental i cap a la diversitat. |
CT17 | Contribuir amb la seva activitat professional a la sensibilització social de la importància del patrimoni cultural, la seva incidència en els diferents àmbits i la seva capacitat de generar valors significatius. |
PE2 | Elaborar, seleccionar, aplicar i avaluar activitats, materials i recursos d’ensenyament/aprenentatge musicals en funció de les demandes de cada context educatiu, i ser versàtil en el domini dels instruments i altres recursos musicals, aplicant de forma funcional les noves tecnologies. |
PE4 | Adquirir domini tècnic i capacitat expressiva en la interpretació i en la conducció d’agrupacions vocals i instrumentals, com a base per a la improvisació, creació i experimentació amb el propi instrument, la veu i el cos en situacions concretes de d’ensenyament/aprenentatge musical. |
PE5 | Ser capaç de desenvolupar una pràctica educativa-musical, com artista i formador musical, orientada a la comunitat. |
PE6 | Contextualitzar la pedagogia musical en el temps actual i en els diferents àmbits culturals, reflexionant de forma crítica sobre la funció i resultats que la pràctica de l’educació musical pot aportar a la millora de la persona i de la societat. |
PE8 | Implicar-se activament en projectes educatiu-musicals a través del treball cooperatiu i assumir la responsabilitat de desenvolupar la professió educativa musical com a tasca col·lectiva. |
Objectius de l'aprenentatge
- Entendre la música i comunitat com a mobilitzadora de la participació artística i musical: un dret reconegut per la UNESCO en la declaració dels drets culturals de Friburg (2007).
- Prendre consciència de la transcendència de la música i la comunitat en processos de transformació social, a través de la discussió i reflexió i del coneixement d’experiències.
- Despertar i /o desenvolupar inquietuds en referència a l’ús de la música com a element de comunicació, relació social, inclusió social i participació ciutadana...
- Oferir possibilitats de resposta a inquietuds individuals a través de compartir-les amb altres companys.
- Treballar en equip.
- Conèixer i reflexionar sobre termes com, comunitat, acció comunitària, segregació,... l’abast del terme “música i comunitat”....
- Conèixer de primera mà experiències diverses de música i comunitat, amb contextos de veïnat, col·lectius amb diversitat funcional, centres penitenciaris, prevenció de risc d’exclusió per a infants i joves, persones hospitalitzades, gent gran...
- Desenvolupar la capacitat d’observació i d’anàlisi de contextos, detecció de necessitats i justificació de projectes.
- Preveure les fases i els fronts que han d’afrontar un projecte de música i comunitat perquè sigui sostenible (programàtica i financerament)
- Fonamentar la pràctica amb un compromís ètic
- Fer un treball en equip a través d’elaborar una proposta de música i comunitat: Missió, Visió, Objectius, Fases de desenvolupament, Comunicació, Previsió de recursos (materials i humans), Pressupost, Avaluació.
Blocs temàtics (continguts de l’assignatura)
Àmbit socioeducatiu i musical.
Per on comencem? Per ser comunitat ens hem de conèixer i compartir vivències musicals.
Societat. Comunitat. Mirades. Realitats.
Arts Comunitàries: On? Per què? Per qui? Amb què? Amb qui?... Necessitats que van fer néixer la música i comunitat.
Definicions de música i comunitat: què abraça
Coneixement de projectes, iniciatives...
Àmbit d’organització, lideratges, equips.
Presentació d’exemples reals d’iniciatives entorn la música i comunitat: d’entorn proper i d’altres països.
Disseny d’un projecte socioeducatiu musical en equip.
Activitats d’aprenentatges i organització general de l’assignatura
Bloc 1 – Reflexió d’on ens endinsem a través de les reflexions compartides, generades a partir de dinàmiques pràctiques de música i en comunitat. Discussió sobre conceptes: Societat. Comunitat. Acompanyament. Mirades. Realitats. Música comunitària, música i comunitat... per què? Per a què? Amb qui? Com? On?
Bloc 2 - Presentacions de projectes de música i comunitat. Reflexions i discussions.
Bloc 3 – Propostes de Música i Comunitat: disseny- desenvolupament i avaluació de projectes de música i comunitat
Presencials:
Dinàmiques de grup al voltant dels diferents temes a definir i tractar.
Presentació i discussió d’exemples de música i comunitat.
No presencials:
Lectures i reflexions al voltant de diferents conceptes en relació a música i comunitat
Avaluació acreditativa dels aprenentatges
Criteris i sistemes d’avaluació de l’assignatura
Assistència i participació (registre i observació)
Registre d’intervencions rellevants en els espais de discussió- reflexió que es plantegin al llarg de les sessions i de reflexions a l’aulari
Activitats d’avaluació i la seva relació amb la qualificació final
Activitat o registre d'avaluació | Període o moment de realització | Pes en la qualificació final |
---|---|---|
Assistència i participació | Continuat | 50% |
Intervencions i reflexions compartides | Últimes setmanes del curs | 50% |
Fonts d'informació
Bibliografia bàsica
- ALSINET, J.,RIBA,C., RIBERA,M., SUBIRATS,J., coord. Més enllà de l’escola. Nº 37.Col Polítiques-Fund Jaume Bofill. 2003, Ed Mediterrània
- BARCENA, F. I MÈLICH, J.C. La educación como acontecimiento ético, Barcelona, Paidós, 2000
- BONAL, X, TARABINI, A., dir, Ser pobre en la escuela (habitus de pobreza y condiciones de educabilidad),2010, Miño y Dávila, Editores.
- BONALS, JOAN. El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona 1996; Ed Graó
- CARBONELL, JAUME. La aventura de innovar. 2001, Ed Morata
- ÉVANO, Chantal (1999) La gestión mental. Otra forma de ver y escuchar en pedagogía Barcelona, 2006; Ed. Graó
- FLETXA,R., MASSOT,M., ESSOMBA, M.a.,AeiG BDEN POWEL; Educació Comunitària. 2009, Col Parlem-ne, Minyons Escoltes i guies de Catalunya
- FREIRE, P.; Pedagogie des opprimés, Maspero, París, 1965
- HERVÍAS, MERCEDES,coord. La música como medio de integración y trabajo solidario. 2006, Curso de la Universidad Menéndez y Pelayo
- LÓPEZ VICENTE, PAU. Espais d'aprenentatge. Barcelona. Ed Drecera
- MEIRIEU, P. (1987) Aprender, sí. Pero ¿cómo? Barcelona, 1992; Ed.Octaedro
- MEIRIEU, P. (1995) La opción de educar. Barcelona , 2001; Ed. Octaedro
- READ, HERBERT. Educación por el arte 1982, Paidós Educador
- SMALL, CRISTOPHER. Música, Sociedad y educación. Barcelona. Alianza Ed.
- VAN MANEN, M. El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica, Barcelona, Paidós, 1998.
Bibliografia complementària
- Conferències, pel·lícules, documentals... a la xarxa al voltant d’Educació, comunitat, música i comunitat: Ken Robinson, Vídeos de la Fundació Jaume Bofill, La Educació Prohibida, Juan Carlos Tedesco, Nuccio Ordine...
- Base de dades de Webs de projectes d’ arts comunitàries, a la formació continuada en aquest camp professional, a l’assessorament per a iniciatives de música i comunitat, i a la recerca.